• Main
  • News

900 Ahli Tunas Kadet Remaja Sekolah ( Tkrs

900 Ahli Tunas Kadet Remaja Sekolah ( Tkrs

900 AHLI TUNAS KADET REMAJA SEKOLAH ( TKRS ) DAN KADET REMAJA SEKOLAH ( KRS ) TERUJA TONTON FILEM MALBAT : MISI BAKARA

20.9.2023 ( RABU ) - Hampir 900 ahli TKRS dan KRS dari daerah Johor Bahru teruja apabila berpeluang menonton filem Malbatt : Misi Bakara di Belletime Danga Bay, Johor Bahru baru-baru ini.

SK SRI TEBRAU, JB telah menghantar seramai 20 orang pelajar dalam Program Ketatanegaraan Kadet Remaja Sekolah anjuran Seketariat Kadet Remaja Sekolah Daerah Johor Bahru dengan kerjasama Pejabat Pendidikan Daerah Johor Bahru yang bertujuan menggilap semangat patriotisme, jati diri dan syang kepada negara.

Menurut Cikgu Syazwan Sulaiman, Pegawai Tadbir TKRS Daerah Johor Bahru, program ini adalah kesinambungan kepada program tahun lepas. Sebelum ini pihak seketariat telah mengajak anak anak TKRS menonton filem Mat Kilau bagi menerapkan semangat kepahlawanan melayu dan melihat perjuangan mereka di dalam mencapai kemerdekaan.

Filem Malbatt: Misi Bakara berkisar kisah benar di sebalik insiden Black Hawk Down yang menyaksikan tindakan berani mati anggota 19 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) Mekanis dari Batalion Malaysia (Malbatt) 1 menyelamatkan 70 anggota US Rangers yang terperangkap di Pasar Bakara, Mogadishu, Somalia, pada 1993.

Terima kasih kepada guru penasihat Cikgu Farhan Tahar, Cikgu Syazwan Sulaiman dan Cikgu Lydiawati di atas penyertaan program ini.